Nogi drewniane balustrady i poręcze drewniane Tralki drewniane
Bezpieczne i efektowne balustrady schodowe
25 marca, 2017
adwokat toruń prawnik toruń
Kancelaria notarialna – porady profesjonalnego adwokata
30 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W sporej liczbie ośrodków zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy mamy szansę znaleźć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużą popularnością – zarówno te na karetki, jak również na pojazdy strażackie. Ten fakt nikogo nie dziwi – mamy szansę po nich od razu znaleźć pracę. Nadmienione szkolenia mają nade wszystko przygotować osobę za kierownicą do należytego działania w rozmaitych okolicznościach, czasami bardzo wyczerpujących i specyficznych. Realizowanie manewrów na drodze, przemieszczanie się z włączonym alarmem przez przejazdy na czerwonym świetle lub przekraczanie prędkości oraz niespodziewane zatrzymywanie pojazdu – to wyłącznie niektóre z poleceń, które stoją przed kursantami. Zazwyczaj trenerom najbardziej zależy, aby kierowca opanował zdolność przemieszczania się pojazdem wówczas, kiedy zdaje się, że to niemożliwe. Stracenie władzy w każdej chwili jest w stanie spowodować ciężki wypadek. Odbiorcami kursu są kierowcy, którzy planują podjąć zatrudnienie w publicznych instytucjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, monitorowaniem porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych czy tłumieniem pożarów.

Program zajęć skupia więc zadania praktyczne prowadzone na różnorodnych przestrzeniach: na płytach poślizgowych lub torze szkoleniowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin warsztaty teoretyczne i 8 godzin zajęć w terenie. Jakie tematy mają możliwość pojawić się na zajęciach? W szczególności z zakresu kodeksów ruchu drogowego, problematyki pojawiania się wypadków na trasie, psychologii transportu bądź techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Kurs kończy się oczywiście testem z części akademickiej oraz części praktycznej.

Sprawdzian z części akademickiej trwa 25 minut oraz ujmuje 20 pytań w formie testu. Kierowca musi koniecznie odhaczyć poprawnie wyłącznie jedną odpowiedź. Pozytywny wynik testu mamy szansę otrzymać, jeśli przynajmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Sprawdzian z części praktycznej zawiera wykonanie określonych manewrów, przykładowo wymijania przeszkody bądź zatrzymywania pojazdu na zakręcie. Jeżeli uczestnik niewłaściwie zrobi dwa razy to samo zadanie, osiągnie negatywny wynik z testu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

W pierwszym rzędzie jest posiadanie prawa jazdy wybranej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto planuje być kierowcą – konwojentem lub kierowcą pojazdu Straży Pożarnej, musi posiadać doświadczenie. Uczestnikiem kursu krótko mówiąc nie może być więc osoba, która przed momentem dostała prawo jazdy. Długość pojedynczego kursu jest przystosowywana do kompetencji i zdolności każdego zainteresowanego (kurs zasadniczy, kurs uzupełniający). Koniecznym warunkiem jest także skończenie 21 lat i przedstawienie bieżącego zaświadczenia od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do zatrudnienia jako profesjonalnego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W czasie zajęć wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z zakresu psychologii komunikacji drogowej. Na zajęciach zapoznają się z wątkiem stresu, który wyjątkowo mocno oddziałuje na postępowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być skrajnie trudne okoliczności na drodze albo sytuacje życiowe wożonych osób. Warsztaty z teorii mają za zadanie zaprezentować kursantom takie komplikacje, jak: wpływ temperamentu na podejmowanie decyzji na drodze, ogromnego stresu, napojów z alkoholem oraz pozostałych specyfików oszałamiających na zdolność kierowania pojazdem.

Psychologia przewozu mieści w sobie elementy psychologii percepcyjnej, psychologii pracy, psychologii zdrowia oraz kilkudziesięciu innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie wymagana szczegółowa wiedza wszystkich zagadnień, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnio niniejsza nauka gwałtownie się rozwija, ponieważ ogromna liczba kierowców chce posiadać dokładną specjalizację, np. planuje transportować wartości pieniężne bądź chorych pacjentów do specjalistycznych placówek.

A z innej strony kilkudziesięciu psychologów jest zafascynowanych zgłębianiem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia psychiczne i różne inne niedogodności. Możemy tutaj przytoczyć chociażby zbyt dużą sumę godzin spędzonych za kierownicą, ograniczone stosunki z rodziną (u kierowców działających w transporcie globalnym) lub wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kursantów – tu będą przypisane te osoby, które doskonale znają nakazy, mają utworzone adekwatne nawyki i wcale nie robią żadnego niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia pojazdu. Trenerzy będą bazować na dwóch wartościowych stronach takich uczestników: zdolności identyfikowania ryzyka i na chęci „uczenia się na błędach”.

Druga grupa uczestników – do niej wpisani będą kierowcy, którzy niezamierzenie powodują ryzyko dla pozostałych uczestników drogi. Chcą wyeliminować swoje błędy (mino, że robią ich sporo), zamierzają uczyć się właściwego postępowania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą należeli kierowcy, którzy umyślnie stwarzają różnorakie zagrożenia i z rozmysłem prowokują innych do niebezpiecznych zachowań. Dodatkowo zamierzają naprawić swoje błędy i wykazują się wolą nauki i ulepszania swoich umiejętności.

Jeżeli chcesz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w link obok – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Strona używa cookies
Ok