Fundacja Arkadia zatrudnianie osób niepełnosprawnych praca dla niepełnosprawnych
Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych
6 lutego, 2017
Ocieplanie poddaszy Toruń ocieplanie pianką poliuretanową otwartokomórkową systemy otwartokomórkowe Bydgoszcz
Zalety ocieplania pianką poliuretanową
9 lutego, 2017

Pojazdy uprzywilejowane kursy

Kurs dla kierowców policji szkolenia uzupełniające dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych kursy dla kierowcy konwojenta

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Sporo spośród nas bezspornie natrafił na taki samochód na własnej drodze. Bynajmniej nie chodzi tu o kierowców standardowych samochodów osobowych, którzy łamią zakazy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są którekolwiek „czterokołowce”, których planem jest ochranianie naszego zdrowia, życia czy dobytku, a także utrzymywanie bezpieczeństwa w państwie. Kierowcy takich samochodów mają polecenie alarmowania pozostałym współuczestnikom ruchu drogowego, że bynajmniej nie będą dostosowywali się do tradycyjnych nakazów. Głównie kolorami lśniących świateł oraz głosami o zmiennym tonie. Inaczej mówiąc: inni kierowcy, piesi i motocykliści muszą wiedzieć, iż jedzie sanitarka czy straż ogniowa. Do pojazdów, jakie posiadają specjalne prawa, kwalifikujemy, np.: pojazdy ochotniczej straży pożarnej, ambulanse dla zespołów ratownictwa medycznego, pojazdy służby celnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Sił Zbrojnych, jednostek kontroli skarbowej, inne pojazdy mające zezwolenie ministra. Do charakterystycznych aut uprzywilejowanych przynależą pojazdy dostarczające wartości walutowe, zatem tzw. bankowozy. Dodatkowo – samochody sekcji ochroniarskich, spółek kurierskich, firm pocztowych i pozostałe pojazdy przewożące delikatne towary o niesamowicie dużej wartości.

Jak otrzymać ”przywilej” kierowania karetką lub pojazdem agencji ochroniarskiej?

Istnieje kilka uniwersalnych reguł, którymi trzeba się kierować podczas pozyskiwania upoważnienia do przemieszczania się pojazdami uprzywilejowanymi, np. powinniśmy mieć skończone 21 lat, posiadać prawo jazdy właściwej kategorii, orzeczenie od specjalisty w zakresie medycyny pracy i psychologa o tym, iż nie ma zastrzeżeń zdrowotnych do kierowania takim środkiem transportu. W dodatku koniecznie należy ukończyć warsztaty w ośrodku udoskonalania metody jazdy i zdać pomyślnie sprawdzian. Zawiera on dwie istotne części – teoretyczną i praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie wyszkolenie kursanta odpowiedniego reagowania w nietypowych oraz niebezpiecznych sytuacjach podczas jazdy. Dobrym przykładem jest pokazywanie „norm wytrzymałości” samochodu, czyli normy po przejściu której traci się nad nim panowanie. Harmonogram szkolenia powinien mieścić prowadzenie, np. karetką pogotowia na obszarze manewrowym, tablicy antypoślizgowej i pasie edukacyjnym. Pełne nabyte zdolności oraz wiedza są kontrolowane w czasie testu praktycznego. W przypadku aut przesyłających wartości majątkowe funkcjonują identyczne wskazówki.

Dla kogo jest kurs podstawowy, a dla kogo uzupełniający?

Ogólnie w ośrodkach szkolenia metody jazdy jest możliwość podejść do dwóch różnych kursów – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy powinny realizować osoby, jakie planują nabyć wiadomości o podstawach techniki jazdy w warunkach szczególnych, o kodeksach ruchu drogowego, klasycznych oraz wyjątkowych warunkach na ulicy i z psychologii konwoju. Innymi słowy – zamierzają zdobyć zezwolenia do poruszania się samochodami uprzywilejowanymi czy przewożącymi wartości materialne. Zaś kurs uzupełniający jest to rozbudowanie istniejących uprawnień o nowe kategorie. Przykładowo ktoś posiada prawo jazdy klasy B1 oraz zamierza posiadać ponad to zezwolenia do przemieszczania się środkami transportu kategorii C1 albo D1. Mówiąc ogólnikowo, lekcje realizuje się odrębnie dla grup: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Szkolenie podstawowe dla kategorii 1) zawiera 6 godzin zajęć teoretycznych i 18 godzin warsztatów praktycznych, zaś dla grup 2), 3) oraz 4) trening zawiera 6 godzin lekcji teoretycznych i 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Szkolenie uzupełniające dla klasy 1) to 3 godziny wykładów teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, natomiast dla następnych kategorii w sytuacji rozszerzenia o grupy A1, A2 i A to 3 godziny zajęć teoretycznych i 18 godzin praktycznych.

Jak zdobyć uprawnienia na bankowozy?

Pojazdy przekazujące wartości majątkowe to specyficzny typ samochodów. Przeważnie definiuje się je jako „bankowozy”, bo dostarczają gotówkę do ajencji, bankomatów lub najistotniejszych punktów, w jakich są one niezastąpione. Jeśli ktoś chce prowadzić pojazd dostarczający kapitał musi obowiązkowo ukończyć warsztaty. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z kilku ważkich części. Na początku są wykłady teoretyczne, na jakich mamy szansę dowiedzieć się niemało o aktach drogowych, okolicznościach wypadków i o strategiach prowadzenia opisywanych pojazdów. Oprócz tego każdy uczeń jest zobowiązany zyskać informacje z obszaru psychologii kierowania bankowozem. Musi nauczyć się np. adekwatnego reagowania w okolicznościach niebezpiecznych. Za to ćwiczenia praktyczne obejmują różnorodnego typu zagmatwane ruchy podczas jazdy, m in. asymetryczny slalom, najazd na zapory, awaryjne zatrzymywanie się pod obwarowaniem lub trening zamachów.

Jeżeli pragniemy nabyć upoważnienia na samochody transportujące wartości płatnicze, musimy mieć ukończone 21 lat oraz mieć prawo jazdy odpowiedniej kategorii (pozyskane wcześniej). Bezwzględnie musimy jeszcze powędrować do lekarza medycyny pracy i psychologa po dokument o tym, że nie ma zastrzeżeń zdrowotnych do prowadzenia omawianego pokroju samochodów. Ośrodki poprawiania metody jazdy udostępniają studentom wszystkie instrukcje na temat tego, w jaki sposób zdobyć wszystkie obowiązkowe papiery. Osoby zaciekawione tym szkoleniem mogą wejść w ten link – Kurs na kierowcę bankowozu

Strona używa cookies
Ok