DJ na wesele Toruń – podstawa udanej zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na osiemnastkę Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Procedura osiągnięcia certyfikatu kwalifikowanego nie jest przesadnie skomplikowana. Właściwie w kilku prostych krokach można uzyskać indywidualny certyfikat kwalifikowany, wskazany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny certyfikat kwalifikowany? Wystarczy kupić zestaw gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a następnie uruchomić program w wybranym komputerze. Ostatecznym elementem jest potwierdzenie tożsamości w jednym z punktów partnerskich. To jest niezbędne do zamówienia własnego e-podpisu, dlatego że to dzięki niemu firma dostarczająca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod kogoś innego, osoba będzie używała elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Kiedy jednak wszelkie etapy będą dokończone z indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wskazany czas. Upływ terminu ważności można wybrać samodzielnie. Zamawiając zestaw decydujemy, czy oczekujemy elektronicznego podpisu  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie można odnowić indywidualny podpis i wciąż używać go bez trudu. Żeby móc bezpiecznie korzystać z certyfikatu kwalifikowanego koniecznych jest kilka elementów, które decydują o odpowiednim składaniu podpisu.

Co składa się na bezpieczny certyfikat kwalifikowany?

Bazowym sprzętem, potrzebnym, żeby móc korzystać z certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw zamówiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Najczęściej w zestawie znajdziemy: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz token albo czytnik.

Co więcej do każdego certyfikatu kwalifikowanego dopisane są dwa oddielne kody PIN oraz PUK. Są one niezbędne do poprawnego korzystania z certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie przy sygnowaniu plików, natomiast kod PUK stanowi zabezpieczenie w sytuacji jeśli wpisany kod PIN był 3-krotnie wpisany z błędem i w ten sposób e-podpis miał zostać zablokowany. Prawidłowy kod PIN używany przy indywidualnych e-podpisach w sumie to od 6 do 8 cyfr. To istotne, by zachować kod PIN bez dostępu innych osób. W razie konieczności kod PIN zawsze można zmienić.

Mając zarówno czytnik albo token oraz kod PIN, da się sygnować dokumenty, z uwagi na to oddawanie ich komuś innemy może poskutkować pojawieniem się kłopotów. To dlatego, że certyfikat kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co podpis własnoręczny. W sytuacji utraty któregoś z części zestawu do wstawiania certyfikatu kwalifikowanego, należy jak najszybciej zwrócić się do centrum certyfikacji, w celu dezaktywowania podpisu, żeby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tu podstawą, ze względu na to należy utrzymać ostrożność.

W jaki sposób można podpisać dokument?

Używanie certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Posiadanie indywidualnego e-podpisu pozwala na podpisywanie plików w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w kilku programach: świetnie dopasowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować przez aplikację do ich czytania: Adobe Reader. Należy tylko otworzyć właściwy dokument i odszukać opcję pośród dostępnych certyfikatów. Należy wybrać swój osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, a następnie sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Kiedy wszystko jest gotowe należy zatwierdzić wprowadzone dane, przy tym wskazując folder zapisu. Po tych czynnościach konieczny będzie kod PIN, którym będzie zatwierdzone złożenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak wygląda poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument został poprawnie podpisany można bez problemu sprawdzić przez program lub przez aplikację do odczytu plików PDF. Wszystko dzięki opcji przenoszenia danych o autorze. Program powinien pokazać zachowane informacje na temat e-podpisu oraz człowieka, który podpisał dokument. Żeby odpowiednio sygnować dokument elektroniczny, należy trzymać się instrukcji. W opcjach oprogramowania powinny pojawić się łatwo dostępne opcje, w tym opcje połączone bezpośrednio z certyfikatami kwalifikowanymi. Należy pośród dostępnych certyfikatów wskazać własny, a następnie sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, należy wybrać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje czynności przez wprowadzenie prawidłowego numeru PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany autentycznym elektronicznym certyfikatem .

Trzeba jednak nie zapomnieć, że certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. Ze względu na to, należy sygnować tylko takie dokumenty, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeśli są to dokumenty wymieniane z kontrahentem.

Cena  elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego

Żeby wskazać koszt elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, należy ustalić, jak będziemy korzystać oraz jak długo będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup najlepiej określić, jakim sprzętem planujemy się posługiwać – to jest, które elementy ma posiadać nasz zestaw obok samego oprogramowania sterującego podpisem – a także jego data ważności ważności. Indywidualny certyfikat kwalifikowany można zakupić na rok, dwa lub trzy lata. Co więcej na koszt certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Kiedy planujemy posiadać usługę instalacji oprogramowania przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, określającą dokładny moment sygnowania dokumentu. Trzeba mieć na uwadze, że cena certyfikatu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok