Gabinet stomatologiczny
2 lutego, 2021
Projekt dachu – trwałe budownictwo
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto założyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Sieć daje nieustannie wiele możliwości, za jego pośrednictwem można załatwić co raz więcej spraw, również w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można w głównej mierze używać 2 rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono do zastąpienia do tej chwili wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go na stałe, dla wielu osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw np. urzędowych zwykle łączy się z wypełnianiem wniosków. Zastosowanie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotąd należało przeznaczyć, żeby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj także poczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz podpisowi kwalifikowanemu, takie same formalności można wypełnić bez wychodzenia z mieszkania, domu lub biura.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?

Na początek należy zaznaczyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek pomyśleć, do czego będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS albo CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast szersze zastosowanie, z uwagi na co wielu przedsiębiorców go preferuje. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy plik, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też np. e-malie, umowy oraz kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie bezpłatny, z kolei za elektroniczny podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, po czym można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, rozkładając cenę na pełen okres aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę efektywnego działania . Zwłaszcza, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia też regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez podpis kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Oprócz tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej znanych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. Aby mieć osobisty e-podpis należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz program, przy tym wskazując, na jak długi czas ważności podpis jest nam niezbędny. Po otrzymaniu kompletu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie wyznaczony pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko dzięki temu certyfikat kwalifikowany będzie aktywny oraz możliwy do użytku. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować większego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie przez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy osobami prywatnymi.

Certyfikat elektroniczny

Strona używa cookies
Ok