Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – doskonała zabawa każdego gościa
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Sieć oferuje w tych czasach sporo różnych możliwości, posługując się nim da się wykonać co raz więcej spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można przede wszystkim używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono w celu zastąpienia do tej chwili wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Choć nie usuwają go całkowicie, dla wielu osób stosowanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych zazwyczaj łączy się z składaniem wniosków. Zastosowanie elektronicznych wariantów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki do tego momentu trzeba było przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, przeważnie również wyczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności można załatwić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS i CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast obszerniejsze przeznaczenie, za sprawą czego spora część właścicieli firm go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować również np. umowy, e-maile i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, z kolei za e-podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez problemu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania . Dlatego, że elektroniczny podpis działa jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Korzyści posiadania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego zastosowania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  umożliwia również regulowanie różnych innych innych formalności. Dla przykładu poprzez certyfikat kwalifikowany m.in. można podpisywać oraz wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy na odległość i uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Obok tego pozwala na sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie rozpoznawalnych jest certyfikat Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, jednocześnie wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam potrzebny. Po odbiorze kompletu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis będzie aktywowany oraz dobry do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości oraz fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze oraz aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Wystarczy włączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami formatu.

Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów zawartych z urzędami, firmami lub osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Strona używa cookies
Ok